ВНИМАНИЕ!

Вас автоматически перенаправит на сайт
 адвоката Зломинога Валерий

www.zlomynoga.com

Відновлення прав при скасуванні незаконного штрафу

Працівником ДАІ було складено протокол про адміністративне правопорушення. На підставі даного Протоколу винесено Постанову у справі про адміністративне правопорушення, якою притягнуто водія до відповідальності у вигляді штрафу. Пізніше судом було скасовано Постанову як незаконну, а справу про адміністративне правопорушення закрито. Водій задоволений? Не завжди. Адже він нервував, звичайний ритм його життя було порушено, тобто незаконне накладення штрафу завдало йому моральної шкоди. Крім того, водій поніс певні витрати на юридичну допомогу для визнання Постанови незаконною, її скасування та закриття справи. Хтось повинен відшкодувати йому всі ці витрати та збитки. І це буде справедливо.

Право на відшкодування шкоди
Відповідно до статей 56, 62 Конституції України кожен має право на відшкодування за рахунок держави чи органів місцевого самоврядування матеріальної та моральної шкоди, завданої незаконними рішеннями, діями чи бездіяльністю органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їх посадових і службових осіб при здійсненні ними своїх повноважень.

Відшкодування шкоди з державного бюджету провадиться лише у випадках, що прямо передбачені у законі

Відповідно до ч.1 ст.1176 ЦК України шкода, завдана фізичній особі внаслідок її незаконного засудження, незаконного притягнення до кримінальної відповідальності, незаконного застосування як запобіжного заходу тримання під вартою або підписки про невиїзд, незаконного затримання, незаконного накладення адміністративного стягнення у вигляді арешту чи виправних робіт, відшкодовується державою у повному обсязі незалежно від вини посадових і службових осіб органу дізнання, попереднього (досудового) слідства, прокуратури або суду.

Згідно з вимогами ч.6 ст.1176 ЦК України шкода, завдана фізичній або юридичній особі внаслідок іншої незаконної дії або бездіяльності чи незаконного рішення органу дізнання, попереднього (досудового) слідства, прокуратури або суду, відшкодовується на загальних підставах, а ч.7 ст.1176 ЦК України передбачено, що порядок відшкодування шкоди, завданої незаконними рішеннями, діями чи бездіяльністю органу дізнання, попереднього (досудового) слідства, прокуратури або суду, встановлюється законом.

Державна автомобільна інспекція є органом дізнання в силу ст.7 Закону України «Про міліцію» та cт.101 КПК України.

У зв’язку з цим, такі правовідносини регулюються нормами Закону України №266/94-ВР "Про порядок відшкодування шкоди, завданої громадянинові незаконними діями органів дізнання, досудового слідства, прокуратури і суду".

Відповідно до п.2 ст.1, п.5 ст.3 Закону №266/94-ВР підлягає відшкодуванню шкода, у тому числі моральна, завдана громадянинові внаслідок незаконного накладення штрафу, у випадках, визначених ч.1 ст.2 вказаного Закону. Згідно з вимогами п.4 ч.1 ст.2 Закону №266/94-ВР право на відшкодування шкоди в розмірах і в порядку, передбачених цим Законом, виникає у випадку закриття справи про адміністративне правопорушення.

Таким чином, в результаті закриття справи про адміністративне правопорушення у зв’язку з незаконністю накладення штрафу, виникає право на відшкодування шкоди, в т.ч. моральної.
Підтвердженням зазначених обставин є Протокол про вчинення адміністративного правопорушення (в разі його наявності), Постанова у справі про адміністративне правопорушення та Постанова суду про скасування Постанови у справі про адміністративне правопорушення та закриття справи про адміністративне правопорушення.

Ухвала ВСУ від 03.03.2010

Матеріальна шкода
Особа понесла певні витрати у вигляді оплати послуг на юридичну допомогу. Юридична допомога надавалась адвокатом на підставі договірних відносин між ними.

Відповідно до положень п.4 ст.3 Закону №266/94-ВР громадянинові відшкодовується сума, сплачена ним у зв'язку з поданням йому юридичної допомоги.

У відповідності до пунктів 4, 10 Положення про застосування Закону України "Про порядок відшкодування шкоди, завданої громадянинові незаконними діями органів дізнання, попереднього слідства, прокуратури і суду" завдана громадянинові шкода відшкодовується в повному обсязі незалежно від вини посадових осіб органів дізнання, попереднього слідства, прокуратури і суду. Громадянинові повертаються суми, сплачені ним у зв'язку з наданням юридичної допомоги.

Зазначене законодавство передбачає відшкодування шкоди (збитків) у повному обсязі, що відповідає й положенню ст.22 ЦК України.

Крім того, право на відшкодування шкоди в повному обсязі гарантоване й ч.5 ст.5 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року, норми якої згідно із ст.17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" є джерелом національного права.

Отже, відшкодуванню підлягають всі понесені витрати на юридичну допомогу за договором в повному обсязі.
Доказами надання юридичної допомоги та вартості наданих послуг є договір про надання юридичної допомоги, квитанції про сплату послуг, довідки, акти виконаних робіт, з яких вбачається, що в період незаконного притягнення до адміністративної відповідальності громадянину надавалась юридична (правова) допомога адвокатом, якому сплачено за надані послуги.

Рішення ВСУ від 15.07.2009

Моральна шкода
Передбачене частиною 5 ст.4 Закону №266/94-ВР відшкодування моральної шкоди провадиться у разі, коли незаконні дії органів дізнання, попереднього слідства, прокуратури і суду завдали моральної втрати громадянинові, призвели до порушення його нормальних життєвих зв'язків і вимагають від нього додаткових зусиль для організації свого життя.

Моральною шкодою визнаються страждання, заподіяні громадянинові внаслідок фізичного чи психічного впливу, що призвело до погіршення або позбавлення можливостей реалізації ним своїх звичок і бажань, погіршення відносин з оточуючими людьми, інших негативних наслідків морального характеру.

Питання відшкодування моральної шкоди, що передбачено частиною 1 ст.13 Закону №266/94-ВР, за заявою громадянина вирішується судом відповідно до чинного законодавства в ухвалі, що приймається згідно з частиною 1 ст.12 Закону №266/94-ВР.

Згідно п.9 Постанови Пленуму Верховного Суду України «Про судову практику в справах про відшкодування моральної (немайнової) шкоди» №4 від 31.03.1995 Розмір відшкодування моральної (немайнової) шкоди суд визначає залежно від характеру та обсягу страждань (фізичних, душевних, психічних тощо), яких зазнав позивач, характеру немайнових втрат (їх тривалості, можливості відновлення тощо) та з урахуванням інших обставин. Зокрема, враховуються стан здоров'я потерпілого, тяжкість вимушених змін у його життєвих і виробничих стосунках, ступінь зниження престижу, ділової репутації, час та зусилля, необхідні для відновлення попереднього стану, добровільне - за власною ініціативою чи за зверненням потерпілого спростування інформації редакцією засобу масової інформації. При цьому суд має виходити із засад розумності, виваженості та справедливості.

Найпоширенішою помилкою позивачів у цій категорії справ є свята й непорушна віра в те, що факт порушення їхніх прав і законних інтересів є достатнім, аби заявляти про наявність також і моральної шкоди. Основне при доведенні моральної шкоди – довести факт спричинення шкоди, тобто факт порушення прав і законних інтересів ще не означає автоматичного встановлення факту спричинення моральної шкоди – це ще потрібно довести. Для обґрунтування наявності моральної шкоди та розмірів її компенсації до справи слід залучати експерта-психолога або проводити судово-психологічну експертизу.

Адекватним доказом заподіяння моральних страждань є висновок експерта-психолога. ЦПК передбачає (ч.1 ст.53) можливість залучення судом експерта, коли для отримання інформації про обставини справи необхідні спеціальні знання. Іншими словами, суд можна попросити призначити психологічну експертизу. Експерту на вирішення доречно поставити наступні запитання, які :
1.Чи завдані моральні страждання (вказати ПІБ позивача) внаслідок вчинення правопорушення (вказати якого) та його наслідків?
2. Якщо внаслідок вчинення правопорушення (вказати якого) і його наслідків моральну шкоду (вказати ПІБ позивача) заподіяно, то як можна визначити її розмір?
Просити суд про призначення експертизи можна і до пред'явлення позову (ч.3 ст.133 ЦПК).

Однак, у проведенні саме цього виду досліджень слід враховувати, що згідно з ч.2 ст.53 ЦПК як експерт може залучатися особа, що відповідає вимогам, встановленим Законом України "Про судову експертизу" та внесена до Державного реєстру атестованих судових експертів. Частина 4 ст.7 цього Закону передбачає можливість залучення до проведення експертиз не тільки судових експертів, але і просто фахівців у відповідних галузях знань. Тобто, можливе використання висновку психолога (однак не експерта) в якості письмового доказу згідно зі ст.64 ЦПК.

Приклад обґрунтування моральної шкоди на побутовому рівні:
Моральна шкода полягає у тому, що відносно мене було необґрунтовано винесено постанову, мене необґрунтовано звинувачено у вчиненні правопорушення. При цьому мені фактично було відмовлено у будь-якій можливості захисту своїх інтересів, враховуючи те, у якому порядку винесено постанову. Я відчув абсолютну безпомічність перед посадовими (службовими) особами органів державної влади, що підірвало у мене віру у можливість захисту своїх інтересів правовими методами. До того ж, внаслідок неправомірних дій посадової (службової) особи відповідача я був змушений витрачати час на збирання доказів, складання документів, звернення до суду, участь у судових засіданнях. У мене зірвалися життєві плани, я змушений нервуватися, уся ця ситуація (починаючи із винесення несправедливої постанови щодо мене) є для мене стресовою, і кожне судове засідання у справі призводить до поглиблення цього стресу. Причинену мені таким чином моральну шкоду відшкодувати адекватно та повністю у матеріальній формі неможливо, але суму, яка б могла частково загладити мої моральні страждання, я оцінюю у…

Куди звертатись
Згідно ст.13 Закону №266/94-ВР питання про відшкодування моральної шкоди за заявою громадянина вирішується судом відповідно до чинного законодавства.

Згідно ст.12 Закону №266/94-ВР розмір відшкодовуваної шкоди (в т.ч. витрат на правову допомогу), залежно від того, який орган провадив слідчі дії чи розглядав справу, в місячний термін з дня звернення громадянина визначають відповідні органи дізнання, досудового слідства, прокуратури і суд, про що виносять постанову (ухвалу). Якщо справу закрито судом при розгляді її в апеляційному або касаційному порядку, зазначені дії провадить суд, що розглядав справу у першій інстанції.

Тобто, для відшкодування моральної шкоди слід звертатись до суду, а для матеріальної – до органу, який закрив справу про адміністративне правопорушення. А якщо цей орган відмовить – уже до суду (ч.2 ст.12 Закону №266/94-ВР – у разі незгоди з винесеною постановою (ухвалою) про відшкодування шкоди громадянин відповідно до положень цивільного процесуального законодавства може оскаржити постанову до суду).

Однак, Пленум Верховного Суду України в п.8 постанови №9 від 01.11.96 "Про застосування Конституції України при здійсненні правосуддя" роз'яснив, що з урахуванням конституційного положення про те, що правосуддя в Україні здійснюється виключно судами, юрисдикція яких поширюється на всі правовідносини, що виникають у державі (ст.124 Конституції), судам підвідомчі всі спори про захист прав і свобод громадян. Суд не вправі відмовити особі в прийнятті позовної заяви чи скарги лише з тієї підстави, що її вимоги можуть бути розглянуті в передбаченому законом досудовому порядку.

Отже, на цій підставі можна звертатись безпосередньо до суду з обома вимогами щодо матеріальної та моральної шкоди, не дотримуючись встановленого досудового порядку.
Ухвала ВСУ від 16.05.2007

Підвідомчість
Статтею 15 ЦПК України встановлено, що суди розглядають в порядку цивільного судочинства справи про захист порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів, що виникають із цивільних, житлових, земельних, сімейних, трудових відносин, а також з інших правовідносин, крім випадків, коли розгляд таких справ проводиться за правилами іншого судочинства.

Згідно з вимогами п.1 ч.1 ст.17 КАС України компетенція адміністративних судів поширюється на спори фізичних чи юридичних осіб із суб'єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи правових актів індивідуальної дії), дій чи бездіяльності.

Зазначений спір виник із деліктних правовідносин, пов'язаних з незаконним притягненням громадянина до адміністративної відповідальності.

Виходячи з цього, даний спір підвідомчий загальним судам та підлягає розгляду за правилами ЦПК України.
Ухвала ВСУ від 08.04.2009

Підсудність
За загальним правилом, згідно ч.2 ст.109 ЦПК України Позови до юридичних осіб пред'являються в суд за їхнім місцезнаходженням.
Проте, у ч.4 ст.110 ЦПК України зазначено, що позови, пов'язані з відшкодуванням шкоди, завданої особі незаконними рішеннями, діями чи бездіяльністю органу дізнання, досудового слідства, прокуратури або суду, можуть пред'являтися також за місцем проживання позивача.

Таким чином, громадянин може звертатись з обома вимогами щодо матеріальної та моральної шкоди безпосередньо до загального суду за правилами ЦПК України як за місцем знаходження відповідача так і за своїм місцем проживання.

Хто відповідач
Ст.4 Закону №266/94-ВР Відшкодування шкоди у випадках, передбачених пунктами 1, 3, 4 і 5 статті 3 цього Закону, провадиться за рахунок коштів державного бюджету.

у п. 10-1 постанови Пленуму Верховного Суду України від 31 березня 1995 року № 4 «Про судову практику в справах про відшкодування моральної (немайнової) шкоди» судам роз’яснено, що в разі, якщо шкода відшкодовується державою, то при вирішенні спору про відшкодування моральної шкоди суд разом із відповідним державним органом, який завдав її позивачу, має притягнути як відповідача і відповідний орган державного казначейства.

Отже, відповідачами у даній справі будуть орган, який виніс скасовану Постанову по справі про адміністративне правопорушення та відповідне управління державного казначейства.
Ухвала ВСУ від 19.01.2010

Судові витрати
Згідно ст.79 ЦПК судові витрати складаються з судового збору та витрат, пов'язаних з розглядом справи, до яких зокрема належать: 1) витрати на інформаційно-технічне забезпечення; 2) витрати на правову допомогу; 3) витрати сторін та їх представників, що пов'язані з явкою до суду; 4) витрати, пов'язані із залученням свідків, спеціалістів, перекладачів та проведенням судових експертиз; 5) витрати, пов'язані з проведенням огляду доказів за місцем їх знаходження та вчиненням інших дій, необхідних для розгляду справи.

У відповідності до п.5 ч.4 ст.81 ЦПК України не підлягають оплаті витрати на інформаційно-технічне забезпечення у справах про відшкодування шкоди, завданої особі незаконними рішеннями, діями чи бездіяльністю органів дізнання, досудового слідства, прокуратури або суду.

Щодо судового збору, його доведеться сплатити на підставі Декрету Кабінету Міністрів України «Про державне мито»:
у розмірі 1% від вартості матеріальної шкоди, але не менше 3 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (51 грн.) – п.а) ч.1 ст.3 Декрету;
у розмірі 0,5 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (8 грн. 50 коп.) за відшкодування моральної шкоди – п.д) ч.1 ст.3 Декрету.

Згідно п.33 Інструкції про порядок обчислення та справляння державного мита, затвердженої Наказом Головної Державної податкової інспекції України від 22.04.1993 №15, з позовних заяв, що носять одночасно майновий і немайновий характер, державне мито сплачується за ставками, встановленими для позовних заяв майнового характеру, і за ставками, встановленими для позовних заяв немайнового характеру.

Якщо при зверненні до суду надавались послуги юриста, не слід забувати просити стягнути витрати на правову допомогу. Згідно ст.84 ЦПК України витрати, пов'язані з оплатою правової допомоги адвоката або іншого фахівця в галузі права, несуть сторони, крім випадків надання безоплатної правової допомоги.
Рішення ВСУ від 11.02.2009

100 аргументов против штрафов ГАИ

В. Зломинога

Рекомендовані статті у подібних рубриках: