Чудова ідея. Але слід знати, що наші законодавці дещо обмежили такі можливості.
11 лютого 2010 року був офіційно оприлюднений та набув чинності Закон України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо обмеження споживання і продажу пива та слабоалкогольних напоїв».
Цим Законом слабоалкогольним напоям присвоєно правовий статус алкогольних напоїв. Тепер на ці напої та на пиво поширюються обмеження щодо їх споживання.
Так, статтею 15-2 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів»
забороняється споживання пива (крім безалкогольного), алкогольних та слабоалкогольних напоїв:
1) у закладах охорони здоров'я;
2) у навчальних та освітньо-виховних закладах;
3) у громадському транспорті (включаючи транспорт міжнародного сполучення), на зупинках транспорту, у підземних переходах;
4) у закладах культури;
5) у закритих спортивних спорудах (крім пива у пластиковій тарі);
6) у ліфтах і таксофонах;
7) на дитячих майданчиках;
8) на спортивних майданчиках;
9) у приміщеннях органів державної влади та органів місцевого самоврядування, інших державних установ.
За порушення зазначеної вимоги Закону передбачена відповідальність Кодексом України про адміністративні правопорушення, зокрема статтею 178 «Розпивання пива, алкогольних, слабоалкогольних напоїв у заборонених законом місцях або поява у громадських місцях у п'яному вигляді»
1. Розпивання пива (крім безалкогольного), алкогольних, слабоалкогольних напоїв на вулицях, у закритих спортивних спорудах, у скверах, парках, у всіх видах громадського транспорту (включаючи транспорт міжнародного сполучення) та в інших заборонених законом місцях, крім підприємств торгівлі і громадського харчування, в яких продаж пива, алкогольних, слабоалкогольних напоїв на розлив дозволена відповідним органом місцевого самоврядування, або поява в громадських місцях у п'яному вигляді, що ображає людську гідність і громадську мораль, -
тягне за собою попередження або накладення штрафу від одного до п'яти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
2. Ті самі дії, вчинені повторно протягом року після застосування заходів адміністративного стягнення, -
тягнуть за собою накладення штрафу від трьох до семи неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
3. Дії, передбачені частиною першою цієї статті, вчинені особою, яка двічі протягом року піддавалась адміністративному стягненню за розпивання пива (крім безалкогольного), алкогольних, слабоалкогольних напоїв у заборонених законом місцях або появу в громадських місцях у п'яному вигляді, -
тягнуть за собою накладення штрафу від шести до восьми неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або виправні роботи на строк від одного до двох місяців з відрахуванням двадцяти процентів заробітку, а у виняткових випадках, якщо за обставинами справи і з урахуванням особи порушника застосування цих заходів буде визнано недостатнім, - адміністративний арешт на строк до п'ятнадцяти діб.
Здавалось би, що тут все зрозуміло. Однак, згодом виникне багато неоднозначних тлумачень та визначень певних понять.
Наприклад, що означає заборона розпивання пива на вулицях? чи це поза приміщеннями взагалі (тобто, під відкритим небом), чи це на дорогах, проїжджих частинах, що ж все-таки законодавець мав на увазі під поняттям "на вулицях"?
Вулиця.
Визначення даного поняття вдалось знайти лише в одному нормативному акті - Законі України "Про автомобільні дороги". Так, вулиця - це автомобільна дорога, призначена для руху транспорту і пішоходів, прокладання наземних і підземних інженерних мереж у межах населених пунктів. Автомобільна дорога - лінійний комплекс інженерних споруд, призначений для безперервного, безпечного та зручного руху транспортних засобів.
Тлумачний словник дає приблизно таке ж за змістом поняття вулиці - це обмежений принаймні з одного боку рядом будинків простір в межах міста або іншого населенного пункту, призначений для проїзду транспорту та ходіння. Зазвичай вулиця обмежена рядами будинків з обидвох сторін проїжджої частини. Обов’язковим елементом вулиці є хідник (тротуар) для пішоходів. Додатковими елементами вулиць можуть бути трамвайні колії, велосипедні доріжки, розподільчі смуги (зелені насадження, газони) та огорожі. Крім того вздовж вулиць під хідниками та проїжджою частиною прокладаються числені міські комунікації: водо- та газорозподільні системи, теплові мережі, лінії зв'язку, електричні кабелі та інше.
Отже, мабуть, у поняття "розпивання пива на вулицях" закладено вживання пива на автомобільній проїжджій частині, тротуарах, розподільчих смугах, трамвайних коліях, газонах та інших дорожніх елементах.
Таким чином, логічним є допустити законність розпивання пива у дворах та інших місцях, не призначених для руху транспортних засобів та пішоходів одночасно.
Сквер. Парк.
Сквер - упорядкована й озеленена ділянка площею від 0,02 га до 2,0 га, яка є елементом архітектурно-художнього оформлення населених місць, призначена для короткочасного відпочинку населення.
Парк - самостійний архітектурно-організаційний комплекс площею понад 2 га, який виконує санітарно-гігієнічні функції та призначений для короткочасного відпочинку населення. Залежно від характеру і призначення вони діляться на парки культури і відпочинку, районні, спортивні, дитячі, дендрологічні, історичні, національні, меморіальні, етнографічні парки-музеї, історичні, виставкові, зоологічні, аерофітотерапії тощо.
(Міністерство будівництва; архітектури та житлово-комунального господарства, Наказ "Про затвердження Правил утримання зелених насаджень у населених пунктах України" від 10.04.2006 №105).
Статус скверу та парку присвоюється певній території органом місцевого самоврядування та відображається в Генеральному плані населеного пункту.
Якщо вже так сталося, що складено протокол про адмінправопорушення за розпиття пива у сквері чи парку, доречно подати запит до міської влади про статус даної території - не виключено, що ця територія не буде мати статусу ані парку, ані скверу.
____________ міському голові
____________________________
Ваше П.І.Б.,
Ваша повна поштова адреса
Інформаційний запит
Шановний ____________________!
Прошу Вас надати довідку щодо статусу, функціонального призначення та цільового використання території (наприклад: обмеженої з двох сторін вул.Київською, з третьої – вул.Московська, з четвертої – вул.Дружби народів; приблизною площею 10 га в місті ______________) в Генеральному плані міста ________________.
Додаток: (викопіювання із будь-якої карти міста, де Вами обведена територія, якою ви цікавитеся).
Дата
Ваш підпис
Відповідь на такий інформаційний запит згідно зі ст. 33 Закону України «Про інформацію» має Вам надійти протягом місяця. В разі, якщо відповідь не надійшла протягом цього терміну, варто зателефонувати до канцелярії (або відділу по роботі зі зверненнями громадян) установи, до якої Ви звертались, і з’ясувати, коли Вам нададуть відповідь.
Якщо після цього Ви так і не дочекалися відповіді, треба направити повторний інформаційний запит та паралельно із цим необхідно звернутися до Прокуратури із скаргою.
Буду вдячний за Ваші думки з цього приводу у коментарях до статті.
PS Ледь не забув:
проткол за дане порушення складають
уповноважені на те посадові особи органів внутрішніх справ (ст.255 КУпАП),
а стягнення накладають
за чч.1, 2 ст.178 КУпАП - органи внутрішніх справ (міліція), зокрема: начальники або заступники начальників районних, міських, районних у містах відділів (управлінь) внутрішніх справ, начальники або заступники начальників органів внутрішніх справ на транспорті, інших органів внутрішніх справ, прирівнених до районних, міських, районних у містах відділів (управлінь) внутрішніх справ, начальники відділень міліції, що є в системі органів внутрішніх справ, а також дільничні інспектори (ст.222 КУпАП);
за ч.3 ст.178 КУпАП - судді районних, районних у місті, міських чи міськрайонних судів (ст.221 КУпАП).
О. Бацук