У відповідності до ст.29 Закону України «Про звернення громадян» нагляд за дотриманням законодавства про звернення громадян здійснює прокуратура.
Доказом, що звернення особи дійсно направлялось, може бути відмітка канцелярії про отримання такого звернення, підпис уповноваженої особи про отримання звернення особисто, фіскальний чек підприємства поштового зв’язку або ж запис в книзі реєстрації вхідної кореспонденції адресата. У перших трьох випадках до скарги слід додати копію одного із вищезазначених доказів, а в останньому – слід зіслатись на те, що в книзі реєстрації вхідної кореспонденції міститься запис про отримання звернення (при цьому бажано знати вхідний номер та дату отримання звернення).
Слід пам’ятати, що відповідно до ст.20 Закону «Про звернення громадян» звернення розглядаються і вирішуються у термін не більше одного місяця від дня їх надходження. Крім того, згідно зі ст.19 Закону органи державної влади і місцевого самоврядування, підприємства, установи, організації незалежно від форм власності, об'єднання громадян, засоби масової інформації, їх керівники та інші посадові особи зобов'язані письмово повідомляти громадянина про результати перевірки заяви чи скарги і суть прийнятого рішення.
Якщо в порушення цих вимог Закону письмової відповіді про результати розгляду звернення не направлено, тоді, як правило, повністю ігноровано також відновлення та/або захист певних порушених прав чи свобод заявника.
Зокрема ст. 15 Закону «Про звернення громадян» чітко вказує, що керівники та посадові особи підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, зобов'язані не лише об'єктивно і вчасно розглядати звернення громадян, перевіряти викладені в них факти та повідомляти про результати розгляду, а також приймати рішення і забезпечувати їх виконання.
Зважаючи на такі обставини, в діях керівника чи посадової особи підприємства, установи, організації вбачаються ознаки адміністративного правопорушення, передбаченого ст.212-3 Кодексу України про адміністративні правопорушення, а саме: «…несвоєчасне надання інформації у випадках, коли така інформація підлягає наданню на запит громадянина відповідно до Закону України «Про звернення громадян».
Саме на вищевикладених обставинах слід ґрунтуватися при зверненні зі скаргою до органів прокуратури, посилаючись при цьому на ст.ст. 15, 18, 29 Закону України «Про звернення громадян», ст.ст. 12, 20 Закону України «Про прокуратуру», ст.212-3, п.11 ч.1 ст.255 Кодексу України про адміністративні правопорушення.
У резолютивній частині скарги необхідно просити
- розглянути по суті скаргу у визначені законодавством строки;
- скласти протокол про вчинення посадовою особою адміністративного правопорушення, передбаченого ст.212-3 КУпАП, та направити даний протокол до суду для подальшого притягнення цієї особи до адміністративної відповідальності за вчинене ним правопорушення;
- вжити заходів прокурорського реагування щодо зобов’язання органу та посадової особи розглянути звернення, прийняти рішення та забезпечити його виконання;
- про результати розгляду скарги повідомити письмово.
В. Зломинога