Досить часто працівники ДАІ, зупиняючи учасників дорожнього руху та спілкуючись з ними, свідомо допускаються значних порушень нормативних актів, що регламентують їхню діяльність. Нижче наведені найбільш поширені порушення в їхній діяльності.
v працівник ДАІ при несенні служби поводиться неввічливо або некультурно (ст.7.1.20 наказу МВС №1111 від 13.11.2006 );
v працівник ДАІ при зверненні до Вас чітко не відрекомендувався, назвавши свою посаду, спеціальне звання та прізвище, не повідомив про причину зупинки ТЗ та суть скоєного правопорушення, у розмові з Вами проявляє неспокій та відсутність витримки, виражає гордовитий тон, грубощі, вирази та репліки, які ображають людську гідність, будь-які дії, що свідчать про неповагу до Вас, коментарі, які не стосуються службових обов’язків (ст.22.2 наказу МВС №1111 від 13.11.2006 );
v жоден з нормативних актів не містить вказівок, що перевірка документів може бути сама по собі достатньою вимогою для зупинки транспортного засобу. Працівник ДАІ при зупинці ТЗ підходить до Вас з деякою затримкою. Для розмови з ним Вам не обов’язково одразу виходити з автомобіля – тільки в деяких випадках – підозра на стан сп’яніння, звірка номерів агрегатів, оформлення документів (ст.22.4 наказу МВС №1111 від 13.11.2006 );
v причиною зупинки працівник ДАІ називає «підозри у скоєнні злочину водієм або пасажирами», «підозри на те, що даний ТЗ знаходиться в розшуку, угоні або причетний до ДТП» (ст.22.5 наказу МВС №1111 від 13.11.2006 );
v працівник ДАІ неакуратно поводиться з документами (ст.22.6 наказу МВС №1111 від 13.11.2006 );
v працівник ДАІ при складанні протоколу не роз’яснив Вам Ваші права, передбачені ст.268 Кодексу України про адміністративні правопорушення, а саме щодо можливості знайомитися з матеріалами справи, давати пояснення, подавати докази, заявляти клопотання; при розгляді справи користуватися юридичною допомогою адвоката, іншого фахівця у галузі права, який за законом має право на надання правової допомоги особисто чи за дорученням юридичної особи, виступати рідною мовою і користуватися послугами перекладача, якщо не володіє мовою, якою ведеться провадження; оскаржити постанову по справі (ст.22.7 наказу МВС №1111 від 13.11.2006 );
v працівник ДАІ зупинив Вас в темний час доби на неосвітлених ділянках дороги і вулиць одиночним нарядом та нарядом на автомобілях без спеціального пофарбування (наказ МВС №482 від 30.06.1998 );
Згідно Закону України «Про міліцію» Ви маєте право дізнатись точні дані та перевірити службове посвідчення (не тільки «жетон») працівника ДАІ, що Вас зупинив (не в руки, а для ознайомлення). Уважно звірте фотокартку та перепишіть дані, а також дані службового автомобіля. Якщо Ви зіткнулись з будь-яким з цих порушень, Ви маєте повне право вписати це в протокол. Також треба ввічливо нагадати працівнику ДАІ, що порушили Ви чи ні, це ще буде вирішувати суд (якщо він взагалі буде), а ось Ви (працівник ДАІ) он скільки вже накоїли порушень.
Ніколи не залишайте незаповнені рядки в протоколі – туди можуть вписати без Вас будь-що. Тому ставте «зет». Якщо Вам це забороняють, то обов’язково вкажіть про це в поясненнях.
В. Зломинога